Sunday, March 11, 2018

Selkosunnuntai 11 - Kun maailma on koti

Hyvää selkosunnuntaita!

Tänään minulla on blogissa vieraana
suomen kielen opettaja Raisa Haikala.
Tutustuin Raisaan,
kun arvioimme yhdessä Yki-testejä.
Raisa asuu Taiwanissa
ja opettaa suomea Gimarassa.

Kun maailma on koti 

Olen Raisa Haikala,
suomen kielen opettaja ja yrittäjä Gimarassa.
Vuonna 2012 muutin Suomesta Kiinan.
Muutimme mieheni työn vuoksi
Kiinan pääkaupunkiin Pekingiin.

Minulla on kolme poikaa.
Pienin heistä on syntynyt Pekingissä,
mutta hänellä on Suomen passi.

Ennen Kiinaan muuttoa toivoin,
että voisin joskus asua maassa,
jonka kieltä ja kirjoitusjärjestelmää en ymmärrä.
Toiveeni toteutui.

Aloin opiskella kiinaa jo Suomessa.
Aloin käyttää kieltä heti, kun pääsin Kiinaan.
Halusin puhua ja halusin ymmärtää.

Nyt pärjään arkielämässä kiinan kielellä.
Vuonna 2016 muutimme Pekingistä Shenzheniin, Etelä-Kiinaan.
Vuonna 2017 muutimme Shenzhenistä Taipeihin, Taiwaniin.
Nyt olen asunut Taiwanissa puolitoista vuotta,
ja kesällä matka jatkuu kohti Eurooppaa.

Minulla on ollut onnea.
Olen matkustanut paljon
ja nähnyt monta erilaista maata ja kulttuuria.

Vuonna  2015 löysin työpaikan verkko-opettajana
ja huomasin, että voin tehdä töitä
missä päin maailmaa tahansa.
Lisäksi huomasin,
että verkossa oppiminen - kun se tehdään oikein -
on tehokkaampaa kuin luokassa oppiminen.

Kun olin itse Kiinassa kiinan opiskelija,
ymmärsin, millainen kieli on tärkeää.
Ymmärsin myös, mitä kannattaa opettaa
ja mikä on turhaa.

Opin paljon asioita kiinalaisista ja Kiinan kulttuurista,
mutta enemmän opin asioita itsestäni.

Minä olen kotoisin Suomesta,
mutta minun lapsille maailma on koti.
Kerran laskeuduimme Helsinki-Vantaan lentokentälle
ja suomalainen mies alkoi puhua minun pojan kanssa.

- Onko kiva tulla kotiin?
- Ei tää oo meidän koti.
- Ai jaa. No missä sun koti on?
- Shenzhenissä.
- Okei, no mistä sä olet sitten kotoisin?
- No Pekingistä.

Koti on siellä, missä on hyvä olla
ja missä on perhe.

Minulle maailma on koti.

Terveisin Raisa



.............................

About the author of the blog Random Finnish Lesson: 

My name is Hanna Männikkölahti, and I am a native Finn who gives private lessons via Skype and simplifies books into easy Finnish. Please leave a comment, if you have something to ask about Finnish. If you are a woman, you can join my woman's weekend in Finnish at the end of April! You can also check out my new (and first) YouTube video.

2 comments:

Anonymous said...

Raisa is a wonderful inspiration, I love her dearly.

Hannah said...

Minä olen Taiwanista ja nyt opiskelen Suomessa. I just came across your website and found this post about a Finn living in Taiwan! Absolutely a motivation to keep learning Finnish now :)