Thursday, October 10, 2013

Compensating for a lost library book

I wish I didn't have experience on this situation, but unfortunately I do. So here's what to say in Finnish when you have lost a library book.

  • Hei, mä olen kadottanut yhden teidän kirjan. - Hi, I've lost one of your books. 
  • Mä olen tosi pahoillani. - I'm very sorry. 
  • Joo, olen etsinyt sitä ihan kaikkialta. - Yes, I've been looking for it everywhere. 
  • Se ei ole missään. - It is nowhere. 
  • Olen ihan varma. - I'm absolutely sure. 
  • Voitko vielä tarkistaa teidän järjestelmästä, ettei se ole löytynyt täältä kirjastostakaan? - Could you check from your system that is hasn't been found here in the library either? (kirjasto+sta+kaan)
  • Kuinka paljon mun täytyy maksaa? - How much do I have to pay?
  • Tässä. - Here. 
  • Kiitos moi. - Thank you. Bye.

The top three places where the lost books usually are: 
  1. Toisen kirjan välissä - Between another book
  2. Patterin takana - Behind the radiator
  3. Jossain kassissa, jota luulet tyhjäksi - In a bag which you think is empty

4 comments:

Nick O. said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Kadonneen kirjan korvaaminen kirjastolle

Hannah O. said...

Voit myös ostaa tilalle uuden kirjan. Kadotin tänä vuonna yhden lastenkirjan. Uusin sen kolme kertaa ja sain sen jälkeenkin kuukausia aikaa etsimiseen, mutta sitä ei vain löytynyt. Sanoivat, että ottavat mieluummin tilalle jonkin kirjan kuin rahaa. Vein yhden lastenkirjan, jota emme enää tarvinneet. Viikkoa myöhemmin löysin kadonneen kirjan... Vein sitten senkin takaisin. :D

Hanna said...

Täällä sanottiin, että pitää ostaa juuri se sama (huono) kirja takaisin tai maksaa niiden määrittelemä maksu. Vahingosta viisastuu, toivottavasti! :)